Cykelbyen København

Hvis vi skal have halvdelen af alle københavnere til at cykle til arbejde, skal der mere til end bare ord.

Cykelstier

De meget omtalte cykelsuperstier kan være en god måde at få pendlere fra nabokommunerne til at hoppe på cyklerne, men der er også brug for gode cykelstier for københavnere.

Et konkret eksempel er Vejlands Alle fra Englandsvej til Amagerbrogade
Gaden er skolevej men er både stærkt trafikeret af biler og busser og har en del parkerede biler. I Trafikplan Amager fra 2001 er ruten omtalt, og der er reserveret areal til at gøre vejen bredere. Der er bare ingen, der har kunne finde de midler, der skal til at realisere planerne. Til gengæld var der råd til at etablere fuldautomatiske underjordiske p-huse for over 500 mio. kr. De penge ville jeg disponere anderledes.

Mindre unødvendig lysregulering

Mange kryds kan ombygges, så de bliver mere cykelvenlige, og i T-kryds er der stort potentiale for at erstatte lysregulering for ligeudkørende cykler med ubetinget vigepligt. Mange steder kan der også indføres højresving for rødt, uden at det er til gene for den øvrige trafik.

Flere cykelstier mod strømmen

En del ensrettede gader egner sig til etabliering af cykelstier mod ensretningen. Det er værd at overveje for at skabe attraktive smutveje.

Mere cykelparkering

Ved så godt som alle stationer er det svært at komme til at parkere sin cykel. Dels mangler der cykelstativer, dels er cykelstativerne fyldt op af herreløse cykler. “Cykelgribbene” – Københavns Kommunes medarbejdere – der rydder op i cyklerne, skal flyve noget oftere.