Havnetunnel nej tak

Jeg (og Radikale Venstre) er imod det fulde havnetunnelprojekt. Til gengæld går jeg ind for den korte havnetunnel fra Nordhavnsvej til Nordhavn, der kan lette adgangen til bydelen og lede den tunge varetransport uden om indre by.

Problematisk talgrundlag og uigennemtænkte til- og frakørsler

De trafiktal, der er blevet lagt frem for havnetunnellen, viser, at der alt i alt kommer mere trafik i København i år 2032 med en havnetunnel i forhold til i dag. Eksempelvis kan Amager Strandvej ende med en fordobling af trafikmængden. Det aktuelle havnetunnelprojekt beslaglægger endvidere store rekreative områder midlertidigt eller permanent til anlæg af tunnellen eller som til- og frakørselsramper. Hvorfor skal vi ødelægge Amager Strandpark, Amager Fælled og området omkring Slusen for at få mere trafik end i dag?

Set fra mit synspunkt vil havnetunnellen skabe flere problemer, end den løser. Det er i hvert fald ikke en tunnel for københavnerne.

Grøn mobilitet er vejen frem

Vi skal i stedet tænke i grøn mobilitet: Det skal være nemmere, sundere og mere effektivt at bevæge sig rundt i København. Vi skal spørge: “Hvordan kan jeg bedst muligt transportere mig fra A til B” frem for blot med hovedet under armen fokusere på, hvordan vi skaber mere plads til stadig flere biler. I visse situationer er bilen det bedste valg, og det valg skal der være plads til i vores by. Men ofte er der bedre alternativer, og dem skal vi fremme.

I stedet for blot at tænke i mere asfalt, skal vi have flere og bedre cykelstier, sikrere skoleveje, mere metro og letbaner hvor metro ikke slår til. Frem for alt må vi ikke være bange for at tænke nyt og give næste generation mulighed for at vælge mere bæredygtig transport fra begyndelsen.